Wat is orthomoleculaire voeding? En hoe helpt het je gezond te blijven?

aug 15, 2017 | Voeding

Wat is orthomoleculaire voeding?

“Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”. Deze uitspraak deed de Griekse arts Hippocrates, grondlegger van de reguliere én complementaire (alternatieve) geneeskunst.In 1968 werd de orthomoleculaire geneeskunde geïntroduceerd door prof. dr. Linus Pauling, chemisch ingenieur en hoogleraar.
Orthomoleculair betekent gezonde moleculen.

De orthomoleculaire voedingsleer richt zich erop de lichaamscellen te voorzien van alle bouwstoffen die nodig zijn om optimaal te kunnen functioneren en gezond te blijven. Om ziekten te voorkomen is het vernieuwen van cellen (een goede celopbouw) noodzakelijk. Wanneer een cel beschadigd is vernieuwt deze zich, maar met onvolwaardige voeding blijft deze beschadigd.

Een orthomoleculair voedingspatroon brengt balans op zuur-base niveau, in de hormoonhuishouding, op het niveau van de neurotransmitters, het immuunsysteem, de darmflora en de bloedsuikerspiegel.

Voorkomen is beter dan genezen is kenmerkend voor orthomoleculaire voeding.

Het is heel simpel; wanneer je gezond bent wordt je minder snel ziek. En wordt je toch ziek, dan zul je sneller herstellen.

Waarom is orthomoleculaire voeding zo belangrijk?

De kwaliteit van onze voeding is achteruitgegaan door milieuvervuiling en de vele bewerkingsprocessen die tegenwoordig toegepast worden op ons eten. Hierdoor vind je in de supermarkt tegenwoordig meer vulling dan voeding (voeding zonder voedingsstoffen). Dit met ziektes en uitputting van het lichaam als gevolg.

Ik ben niet ziek, dus ik ben gezond. Dit gaat niet helemaal op. Gezondheid is meer dan niet ziek zijn. Door gezonder te gaan eten en daardoor je lichaam goed te onderhouden ben je in staat je gezondheid te bevorderen. Ook op lange termijn!

Het klopt, mensen worden steeds ouder. Maar ze worden niet gezond ouder. Ziektes worden steeds beter bestreden waardoor de levensduur verlengt wordt. Dit is echter alleen symptoombestrijding. Beter is het de oorzaak aan te pakken en gewoon gezond ouder te worden. Orthomoleculaire voeding is de sleutel tot gezondheid.

Ons Westerse voedingspatroon bevat teveel bewerkt voedsel, teveel geraffineerde suikers, teveel (bewerkt) vlees, teveel zuivel, etc. Wist je dat deze voeding de kans op een depressie met wel 55% verhoogt? Om maar niet te zwijgen over alle welvaartsziekten waar we mee te maken hebben.

De meeste mensen merken niet eens meer wat het eten van “slechte” voedingsmiddelen met ze doet. We zijn het simpelweg gewend om weinig energie te hebben. Men weet niet hoe het voelt om vol energie wakker te worden en dit gevoel de gehele dag te behouden. Van bijvoorbeeld geraffineerde suikers en witmeel producten zakt je energieniveau. Je krijgt een onbehaaglijk gevoel en onrustig gedrag.

 

Gezonde voeding is puur en onbewerkt

Door zoveel mogelijk puur en onbewerkt te eten geef je het lichaam wat het nodig heeft zonder de onnodige ballast waar je lichaam niets mee kan. Sterker nog, al die ballast moet verwerkt en afgebroken worden en kost heel veel energie.

Door orthomoleculair te eten zul je in eerste instantie meer energie krijgen en op langere termijn zul je ook gaan profiteren van nog meer positieve gevolgen voor je gezondheid, o.a:

  • Sneller gewichtsverlies
  • Een minder opgejaagd gevoel
  • Minder depressieve gevoelens
  • Een mooie huid
  • Minder haaruitval
  • Een beter slaappatroon
  • Minder hoofdpijn
  • Sterkere nagels
  • Stressbestendiger
  • Actiever
  • Geen opgeblazen gevoel meer na het eten
  • Hogere weerstand

Het doel is om ziekten te voorkomen. Door je lichaam goed te onderhouden zul je een energieker en actiever leven ervaren. De weerstand verbetert aanzienlijk, waardoor bacteriën en virussen geen kans hebben. Door een betere weerstand ben je beter beschermd tegen virusaanvallen, zoals bijvoorbeeld het Epstein-Barvirus, dat de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt.

Neem de verantwoording over je eigen gezondheid en schakel over naar orthomoleculaire voeding.

Hoe krijg nou je de juiste voedingsstoffen binnen?

Door te kiezen voor seizoensproducten, zoveel mogelijk biologische voeding en te kiezen voor onbewerkte voeding, maak je optimaal gebruik van de vitamines, mineralen en de juiste koolhydraten, eiwitten en goede vetten die ons lichaam nodig heeft.

Het proces dat je doorloopt om je voedingspatroon aan te passen bestaat uit 3 stappen:

  1. Bewustwording van het feit dat je bent wat je eet en hoe je zou willen zijn.
  2. Informatie opdoen over gezonde voeding.
  3. Stapsgewijs goede gewoontes invoeren en zo stap voor stap naar een orthomoleculair voedingspatroon.

De basis voedingsadviezen voor een betere gezondheid zijn:

  • Eet veel groente (300 tot 400 gram per dag).
  • Eet veel fruit (2 à 3 stuks per dag).
  • Kies voor seizoensproducten, deze bevatten meer vitaminen en mineralen.
  • Drink voldoende water.
  • Eet niet iedere dag aardappels.
  • Eet minder of geen vlees. (sowieso geen varkensvlees)
  • Eet maximaal 1x per dag een broodmaaltijd (bij voorkeur zuurdesembrood).
  • Beperk het gebruik van tarwebrood en andere tarweproducten.
  • Eet dagelijks noten en zaden (rauw en onbewerkt).
  • Vermijd geraffineerde suiker of producten waarin dit verwerkt is.
  • Vermijd geraffineerde witmeel of producten waarin dit verwerkt is.
  • Vermijd fabrieksvoedsel.
  • Vermijd producten met chemische toevoegingen (conserveermiddelen, kleur, geur en smaakstoffen, kunstmatige zoetstoffen of smaakversterkers).
  • Eet maximaal 20 gram kaas per dag (bij voorkeur geitenkaas)
  • Vermijd koemelk.
  • Gebruik eventueel karnemelk, yoghurt of kwark (bij voorkeur van de geit)
  • Gebruik minder zout en meer verse kruiden.
  • Gebruik geen margarines maar roomboter, kokosolie, extra vierge olijfolie of een mix daarvan.
  • Vermijd transvetzuren

Reageer en/of deel!

Vond je dit stuk waardevol? Of ken je iemand die baat zou hebben bij deze adviezen. Dan zou ik het enorm waarderen wanneer je dit zou willen delen op social media.

Succesvol Afvallen