Te weinig slapen maakt je dik

aug 10, 2017 | Afvallen

Het is waar. Te weinig slapen maakt je dik, het beïnvloed je gewicht en gezondheid. En niet op een gunstige manier.

Terwijl je wakker bent, bouwt je lichaam langzaam steeds meer afvalstoffen op. Deze afvalstoffen zorgen er voor dat je steeds moeilijker vet kunt verbranden.

Bovendien brengt een tekort aan slaap je ook niet echt in een gemotiveerde staat. Je slaat eerder je nodige beweging over (te moe), je hebt geen zin om gezond te eten, dus grijp je eerder naar ongezond voedsel. En omdat ongezond voedsel vaak van die dooreet stofjes bevat, eet je er ook nog eens teveel van. Hierdoor zit je zo vol, dat je niet in slaap kunt komen. En dus krijg je nog meer slaaptekort.

En ik weet niet hoe dat bij jou is, maar ik kan op den duur dan wel een beetje chagrijnig worden. Dat bevorderd stress en dat zorgt voor extra afgifte van het hormoon cortisol. Dit zorgt op haar beurt weer voor een verlaagde vetverbranding en een verhoogde opname van suiker in je spieren. Heel handig als je moet vluchten voor een tijger, niet als je achter je bureau of op de bank zit. Wanneer deze stress situatie te lang duurt, krijg je last van een hele waslijst van aandoeningen waaronder hoge bloeddruk, spierafbraak, suikerziekte, snellere veroudering, darmklachten en … slaapproblemen en uitputting. Een vicieus cirkeltje dus.

Bijkomend nadeel is dat je ook minder goed verstandige beslissingen gaat nemen. Het is alsof je een beetje dronken bent. Je doet en zegt sneller impulsieve dingen. Ook niet altijd handig in een relatie of op je werk.

En last but not least. Wanneer je oververmoeid bent, zoekt je brein sneller naar korte termijn pleziertjes. En wat is nu in onze maatschappij altijd voorhanden? Eten! Vooral suikerrijk eten geeft tijdelijk een lekker gevoel. En samen met je impulsieve staat heb je weinig weerstand tegen die chocolade reep of wat jou ding ook mag zijn.

En waar leidt dat toe? Ben je net lekker op weg met je dieet, overkomt dit je! En het oververmoeide brein is op zo’n moment dan ook prima in staat om je gelijk een paar labels op te plakken “mislukkeling”, “je kunt het niet”, “zie je, je gaat weer in de fout”. Einde dieet. Of in ieder geval voor de komende paar dagen. Zonde. Niet nodig ook.

Wat kun je doen als je slaaptekort hebt?

Sporten/bewegen. Ja, ik weet het, daar heb je natuurlijk op dat moment niet zo’n puf voor. Maar geloof me, als je eenmaal bezig bent wordt het proces omgekeerd. Want sporten en bewegen zorgen nu eenmaal precies voor het omgekeerde effect van alles wat ik net heb opgesomd.

Hetzelfde geldt ook voor lachen, ontspanningsoefeningen of positieve sociale activiteiten. Hierdoor breng je je lichaam weer in balans en kun je beter slapen.

Nou, als dit je af en toe gebeurt, hoef je je geen zorgen te maken. Het probleem is echter dat mensen zich steeds vaker gestresst voelen. Het is dan ook zaak om dit aan te pakken. Stress betekent niets anders dan “ik heb geen controle over de situatie”. Vind waar mogelijk een oplossing en als er geen oplossing is, maak je dan minder druk, het heeft dan namelijk toch geen functie.

En ga je een keer de fout in tijdens je dieet. Don’t worry. Calculeer zo’n terugval gewoon in. Accepteer dat het je een paar keer gaat overkomen. Geen probleem. Het wordt pas een probleem als je de handdoek in de ring gooit en je direct opgeeft bij de minste geringste keer dat je van je plan afwijkt. Zie het als de nodige weerstand. Zonder weerstand geen groei. Wanneer je zorgt dat je de ongewenste situatie weer rechttrekt en je verder gaat met je dieet of gezonde lifestyle, ben je er alleen maar sterker door geworden. Je zult situaties als dit eerder herkennen en daardoor kunnen voorkomen. Slaap lekker zzzz

Wil je meer weten over de gevolgen van slaapgebrek en welke processen zich in je lichaam afspelen hierdoor? laat dan even een berichtje achter.

Succesvol Afvallen