Hoeveel calorieën per dag eten om af te vallen?

aug 15, 2017 | Afvallen

Hoeveel calorieën per dag eten om af te vallen

Een veelgestelde vraag is: hoeveel calorieën per dag mag ik eten om af te vallen?

Wanneer je wilt afvallen heb je keuze uit honderden dieet programma’s. Vaak zijn deze diëten erg eenzijdig. Ook hanteren veel diëten veel te weinig calorieën.
Dit zijn al twee redenen waardoor je snel weer kilo’s aankomt zodra je er mee stopt. Ook valt het op dat maar weinig mensen een dergelijk dieet volhouden.

Hoe komt dat nou?

Er zijn vele oorzaken aan te wijzen waarom je snel weer aankomt na een streng calorieën beperkend dieet of een eenzijdig dieet:

  1. Het dieet is te streng
  2. Het dieet is te eenzijdig
  3. Een dieet is een tijdelijke verandering
  4. Het dieet is te ingewikkeld
  5. Het dieet is te duur

 

1. Het dieet is te streng

Met name diëten waarbij je zeer weinig, tot 500Kcal, calorieën per dag mag eten zijn moeilijk vol te houden.

De oorzaak is dan vooral (je raad het nooit); honger. Niet zo gek natuurlijk wanneer je lichaam ineens zo weinig energie binnenkrijgt. Je lichaam schreeuwt dan om voedsel. Dit is vooral het geval wanneer een dergelijk dieet ook te eenzijdig is.

 

2. Het dieet is te eenzijdig

Je kent ze wel. Het eiwit dieet. Het brood dieet. Het appeldag dieet. Het sherry dieet (wie zou dat verzonnen hebben). Enz.
Al deze diëten hebben één ding gemeen. Ze zorgen ervoor dat je lichaam ondervoed raakt.

Ondervoed betekent niet (alleen) dat je te weinig energie binnenkrijgt. Het betekent vooral dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig. Wanneer je onvoldoende voedingsstoffen opneemt, raakt je lichaam in onbalans.
Allerlei processen werken dan niet meer optimaal. En als het lang genoeg duurt helemaal niet meer.

Je stofwisseling raakt hierdoor compleet van slag.

Maar het werkt toch?
Ja. Wanneer je het eiwit dieet volgt, val je af. Wanneer je het brood dieet volgt, val je af.
De prijs is echter -> een ongezond lichaam. En een ongezond lichaam wil maar één ding. Weer gezond worden.
En daarvoor heeft het voedingsstoffen nodig. En dus voeding. Veel voeding.

En wanneer je lichaam een tijd lang onvoldoende voeding en voedingsstoffen heeft binnengekregen, zal het zeer efficiënt omgaan met het beetje voeding wat er nog binnenkomt.
Zodra je weer “normaal” gaat eten, zorgt dit ervoor dat alles extra snel wordt opgeslagen. Voor het geval je besluit jezelf weer uit te hongeren.

Je lichaam is er voor jou. Het wil overleven. Dat kun je niet stoppen. Dat moet je ook niet willen, toch?
Een dieet is altijd tijdelijk

 

3. Een dieet is een tijdelijke verandering

Een dieet is eigenlijk gewoon een poging tot symptoom bestrijding.

Laten we eerlijk wezen. Je komt alleen aan wanneer je te veel eet of ongezond eet. Of beiden. Het symptoom van dit eetgedrag is dus overgewicht. Daar wil je van af. Voorgoed neem ik maar even aan.

 

Stel jezelf de vraag; “Wil ik tijdelijk slank zijn?” of “Wil ik voor altijd slank, fit en gezond zijn?

 

Wanneer je na een dieet zoals gezegd weer “normaal” gaat eten, kom je ook gewoon weer aan. Het is je eerdere keren ook gelukt dus waarom zou je nu niet weer aankomen zodra je je oude patroon weer oppakt?

 

Veranderen of niet veranderen?

Stel jezelf deze twee vragen:

  • Wat zou er gebeuren als je niet een dieet volgt, maar je voedingspatroon en je leefpatroon permanent veranderd?
    Op zo’n manier dat je steeds gezonder wordt en tegelijkertijd je overtollige gewicht kwijt raakt?
  • En wat zou er op termijn gebeuren wanneer je dit niet doet?
    Zul je dan blijven diëten? Constant schommelen in gewicht? Terwijl je ondertussen je lichaam steeds meer ontregeld en ongezonder maakt?

 

Je kunt jezelf een hoop frustraties, tijd en geld besparen wanneer je de volgende simpele vragen beantwoord en daadwerkelijk iets met het antwoord gaat doen.
De belangrijke vragen zijn;

wat houd je nog tegen om dit te doen?

Wat is jouw reden om je vast te klampen aan diëten?”

“Wat is jouw reden om overgewicht te hebben?
De antwoorden kunnen heel divers zijn. Er kunnen kleine probleempjes aan te grondslag liggen. Gebrek aan kennis over voeding.
Maar ook dieper liggende problemen of trauma’s. Deze moet je dan eerst oplossen.
Gun jezelf de tijd en besteed je energie hieraan voordat je weer in het volgende kostbare dieet avontuur stapt.

 

4. Het dieet is te ingewikkeld

Er zijn diëten die gewoon te ingewikkeld zijn. Je krijgt dan een paar vage richtlijnen en de rest moet je dan zelf uitzoeken.
Of er wordt geen rekening gehouden met alledaagse zaken. Zoals kinderen. Werk. Sport. Je man of vrouw. En noem ze maar op.

Dit is niet vol te houden en dat werkt averechts. Want lijnen of diëten is vooral ook een mind game.

Mensen hebben het vaak over “volhouden” als het om dergelijke diëten gaat. Waarom!?
Waarom zou je jezelf op de pijnbank leggen? Je zelf ontzien van de voeding die je nodig hebt en het dan ook nog willen “volhouden”?

Wanneer je iets wilt veranderen in je leven moet het vooral iets zijn waar je naar toe leeft. Iets waar je op korte en lange termijn blij van wordt. En blijft.
Dat versterkt je motivatie en motivatie zorgt er voor dat je in actie komt. Dat je de dingen gaat doen die nodig zijn om je doel te bereiken.
Je moet het doel zo aantrekkelijk maken dat je er naar toe gezogen wordt. Het weg richting dat doel moet een aaneenschakeling van kleine successen zijn.
Dan hoef je het niet vol te houden. Dan wil je niet meer stoppen!

Niet te ingewikkeld doen dus.

 

5. Het dieet is te duur

Exotische maaltijd vervangers.
Voeding uit de noord-oost kant van het besneeuwde deel van de Himalaya.
Druppeltjes gemaakt van alledaagse kruiden die worden verkocht alsof het om het toverdrankje van Asterix en Obelix gaat.

Velen hebben al eens zoiets geprobeerd. Onder het mom “het is zo duur, dan zal het wel heel goed zijn”.

Dit heb je echt allemaal niet nodig. En meestal werkt het ook niet. Je lichaam heeft gewoon voedingsstoffen nodig.
In de juiste hoeveelheden en in de juiste proporties. Zo simpel is het. Dan wordt je gezond en val je af.

 

Calorieën tellen, ja of nee?

Het zal je wellicht verbazen na bovenstaand relaas maar, ja.  Je zult minder calorieën binnen moeten krijgen als dat er ingaan als je wilt afvallen.
Hoeveel calorieën per dag je binnenkrijgt is dus uiteindelijk wel bepalend of je wel of niet zult afvallen.

 

Ik ben zelf geen voorstander van calorieën tellen op de manier zoals 90% van de mensen dit mechanisme gebruikt. En ook niet zoals grote merken als Weight Watchers dit gebruikte. Daar maakte het bijna niet uit waar je de calorieën vandaan haalde en dat is natuurlijk niet goed.

Het meest bepalend is namelijk niet alleen HOEVEEL calorieën per dag je binnenkrijgt, maar waar deze calorieën door geleverd worden. Welke voedingsstoffen geven jou de calorieën en hoe nuttig zijn ze voor je lichaam?
En vooral ook, hoe goed worden ze opgenomen.

Een klein zakje patat (150 gram) van Bram is (zonde mayo) ongeveer 315 Kcal. Een bord groente van 400 gram gewokt in anderhalve eetlepel kokosolie geeft je zo’n 280 Kcal.
Je mag van mij aannemen dat in die 400 gram groente en kokosolie veel meer bruikbare Kcal zitten dan in het zakje patat. Je zult er ook veel meer energie uit krijgen, zelfs als er minder calorieën inzitten.
Hoe zit dat?

 

Sommige calorieën kosten je energie

Je lichaam is van zichzelf heel efficiënt met energie. Wanneer je gezonde voeding binnenkrijgt vol met nuttige voedingsstoffen, dan zul je daar veel energie van krijgen. Je lichaam functioneert dan optimaal en alles verloopt soepel. Veel van de energie in je voeding is dan voor jou beschikbaar. Om te werken, sporten, de liefde te bedrijven of wat dan ook.

Eet je heel ongezond, veel transvetten, suiker, alcohol, koffie en andere troep, dan zal je lichaam een groot deel van de energie besteden aan het wegwerken van deze giftige stoffen uit je lichaam.
Deze energie is dan niet voor jou beschikbaar. Nog erger is dat tijdens het elimineren van alle gifstoffen veel voedingsstoffen verbruikt worden. Niet om je lichaam te laten groeien of herstellen, maar om te ontgiften.
Dit is een aanslag op je hele systeem, je organen, bloed, botten enz.. Je lichaam is dan verzuurd en dat is zeer schadelijk

Dit is ook de reden waarom je na het eten van (slechts) een salade heel veel energie voelt, terwijl je na een MacDonald “maaltijd” suf wordt en al snel weer honger krijgt.
Ondanks de vele calorieën. Honger is dan ook een teken van een tekort aan voedingsstoffen, niet zozeer aan calorieën.

 

Voeden in plaats van vullen

Het gaat er dus om dat je je lichaam voedt, niet vult. Wanneer je alle calorieën haalt uit gezonde voeding, dan zul je ook niet snel te veel eten.
Gezonde voeding is rijk aan eiwitten, koolhydraten, de juiste vetten, mineralen, vitamines en water.

Het gaat om “levend” voedsel. Voedsel waar de kracht van bijvoorbeeld de plant nog inzit. Geen doodgekookte, of met magnetronstraling gebombardeerde kom instant soep.

Okay, het punt is wel duidelijk denk ik. Maar wanneer is het dan toch zinvol om calorieën te tellen.

 

Hier volgt 1 reden én 4 tips om calorieën te tellen.

Reden – Hoeveel calorieën per dag je mag eten is een houvast bij het wijzigen van je voedingspatroon

Wanneer je heel je leven te veel en te ongezond hebt gegeten, is het goed om enig houvast te hebben. Je zet als het waren de kaders waarbinnen je mag bewegen met je voeding. Die kaders bereken je aan de hand van je dagelijkse gemiddelde inspanningen en je doel. Het is handig om te weten hoeveel energie je binnen moet krijgen om nog af te vallen. Ik hanteer de regel 500 Kcal minder inname dan wat je verbruikt.
Hoeveel calorieën per dag je mag eten om af te vallen kun je eenvoudig uitrekenen met de calorie calculator. De uitkomst geeft aan hoeveel je mag eten om af te vallen. Hier zijn deze 500 Kcal dus al vanaf!

 

Hoeveel calorieën per dag eten om af te vallen

Aanbevolen: Bereken hoeveel calorieën per dag je kunt eten om af te vallen.

 

Tip 1: Alle calorieën komen uit volledig gezonde voeding

Wanneer je minder gaat eten is het heel belangrijk dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Naast pure, verse en het liefst biologische producten gebruik je ook een goed supplement waarin zowel vitamine’s als mineralen zitten in de juiste hoeveelheden. Nu verkopen wij zelf ook hele goede supplementen maar ik wil dit niet doen overkomen als een verkooppraatje. Koop ze desnoods ergens anders (Solgar is ook uitstekend) maar zorg dat je alles binnenkrijgt. Doe je dat niet, dan krijg je tekorten en dit zal leiden tot het stoppen van je gewichtsverlies, ziektes, vermoeidheid enzovoort.

 

Tip 2: Geen light producten

Light producten bevatten (iets) minder calorieën. Maar, er zijn geen gezonde light producten. En je wilt natuurlijk niet ongezond eten (zie voorwaarde 1), dus alles waar light op staat valt af. Bovendien zijn light producten altijd bewerkt wat ons brengt naar tip 3.

 

Tip 3: Onbewerkte en zoveel mogelijk biologische producten

Wanneer je overgewicht hebt, of wanneer je niet optimaal gezond bent, heeft je lichaam altijd een tekort aan voedingsstoffen of een verkeerde zuur-base balans.

Als je hebt uitgerekend hoeveel calorieën per dag je mag eten en je hier aan houdt, zul je minder energie innemen dan je verbruikt. Alle aandacht moet dan gaan naar het voeden van je lichaam zodat je lichaam kan ontgiften en sterker worden. Alleen dan zul je gezonder worden én gewicht verliezen. Alleen dan zul jij de energie weer voelen in je lichaam. Gezondheid = energie.

Hier zijn verse, voornamelijk plantaardige en biologische producten voor nodig. Gebruik goede vetten zoals kokosolie. Eet vers fruit. Noten en zaden. Wees voorzichtig met vlees en melkproducten.

Zorg er ook voor dat je alles in de juiste combinaties eet. Hierdoor is de opname van de voedingsstoffen uit je voeding optimaal. Ons spijsverteringssysteem is niet gebouwd om koolhydraten, vetten en eiwitten allemaal gelijktijdig optimaal te verwerken. Hou je dus aan de juiste combinaties.

Dit vergt aandacht en kennis. Met alleen weten hoeveel calorieën per dag je mag eten en calorieën tellen ben je er nog niet.

En zo komen we bij de laatste van de tips.

 

Tip 4: Verdiep je wat meer in wat je eet

“Je bent wat je eet”. En zo is het. Je lichaam is geen toverdoos waar je rommel in kunt stoppen in de verwachting dat er iets goeds uitkomt.

Hoeveel calorieën per dag je mag eten is slechts 1 facet van de weg naar een nieuw voedingspatroon. Tenminste, als je wilt dat je gewicht er ook af blijft en je gezond wilt blijven. Kennis over voeding is een onmisbaar gereedschap voor jouw toekomst.

Je hoeft je niet te verdiepen in hormoonsystemen, hoe je spijsvertering werkt enzovoort. Het zou wel helpen, maar dit is niet noodzakelijk.
Je wilt wel weten welke voeding je lichaam kapot maakt. Waar je kanker en hart- en vaatziektes van krijgt. Of die hele andere lijst van aan verkeerde voeding gerelateerde ziektes en ongemakken.

 

Hier alvast 7 simpele zaken die je direct zullen helpen je gezondheid te verbeteren:

  • Gebruik geen toegevoegde suikers
  • Gebruik geen of zo min mogelijk zuivel (i.i.g. geen koemelk)
  • Eet minstens 400 ons verse groente en twee stuks biologisch fruit per dag
  • Gebruik geen alcohol
  • Wees zeer matig met vlees. Vermijd rood vlees
  • Gebruik een goede multivitamine/mineralen complex
  • Bereken hoeveel calorieën per dag je mag eten om af te vallen

 

Start vandaag nog met afvallen en gezond worden

Succesvol Afvallen