Afvallen tips – DE drie focuspunten om blijvend af te vallen – deel 2

aug 11, 2017 | Afvallen

In deze tweede blog, uit een reeks van drie, wil ik je graag de tweede tip geven om blijvend af te vallen.

Ook deze heeft (nog) niets met voeding te maken. Die komt volgende keer, beloofd.

Ik wil het nu graag met je hebben over doelen en plannen. Die twee horen bij elkaar maar vormen zelden een paartje.
Je hebt ook vast wel een aantal doelen in je leven. Maar heb je er ook een plan bij? En hoe is je doel omschreven? Weet je exact waarom je dat doel hebt gesteld?

In deze blog krijg je antwoord op de vraag hoe je (realistische) doelen stelt en hoe je die via een 9-stappenplan kunt verwezenlijken.

Outcome – wat is dat?

Doelen stellen noem ik vanaf nu je outcome. Dan weet je dat je straks geen doel hebt, maar een outcome.
“Een outcome is een droom met een deadline”
Een outcome is krachtig. Er zijn zelfs spelregels aan verbonden. Het schrijven van een goede outcome vergt tijd. Een goed omschreven outcome geeft je een drive op meerdere niveau’s. Je doel wordt helder. Glas helder.

 

Wat is nu eigenlijk je doel?

Als je overgewicht hebt en je wilt daar vanaf, wat zeg je dan tegen jezelf? Wat is je doel? Is je doel dan om af te vallen? Om gewoon wat kilo’s kwijt te raken? Of ligt het dieper? En hoe diep dan precies?

 

Weer die emoties

In de vorige blog heb ik het al gehad over de kracht van je emoties. Die komen hier ook weer om de hoek kijken. Waarschijnlijk besef je na het lezen van het eerste stuk uit deze reeks wat de kracht is van je emoties. Hoe deze alles bepalen wat je doet. En hoe ze ontstaan.

Ook je behoefte om af te vallen komt vanuit een bepaalde, ongewenste, emotie. Je hebt iets wel, waar je vanaf wilt. Of je hebt iets niet, wat je wel wilt hebben.

Maar is je doel echt “afvallen” of “niet meer te dik zijn” of “ik wil weer in maatje 38 passen”?

Of wil je je goed voelen? Meer zelfvertrouwen krijgen? En wat is daar het achterliggende doel van? Ben je op zoek naar meer connectie? Heb je andere, hogere doelen, waarvoor dit zelfvertrouwen voor jou noodzakelijk is? En hoe belangrijk zijn die hogere doelen voor je?

 

De reden van je overgewicht

Overgewicht wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een achterliggend emotioneel probleem. Ja mannen, ook bij jullie. Want mannen zijn ook net mensen. Achter de stoere verhalen over bier drinken en vette happen schuilt ook bij ons mannen 99 van de 100 keer een emotioneel probleem.

Net als met roken en andere verslavingen. Maar dat terzijde. Of niet. Anyhow.

Wat je probeert is een ongewenste emotie te compenseren met een prettig gevoel wat je krijgt uit eten, bier drinken, roken, sex of wat dan ook. Wanneer je die ongewenste emotie niet herkent en erkent, ben je kansloos in al je pogingen om van het overmatig eten, drinken en andere schadelijke gewoonten af te komen. Vroeger of later komt het weer naar boven.

Ontkennen van dit gegeven is ook een symptoom.

Je hebt dan nog niet de middelen om het op te lossen. Geeft niets. Voor alles is een oplossing (echt, dat mag je van mij aannemen) maar ga het niet ontkennen, dan blokkeer je je brein om voor jou een oplossing te zoeken.

 

Foute reclame

Even een zijsprong. Laatst zag ik een reclame van een bier fabrikant. Die begon met mannen die op een semi dramatische manier hun gevoelens voor hun maten uitspraken. Hilarisch natuurlijk. Want dat is helemaal niet nodig; “We drinken namelijk allemaal X-merk bier”. Dat was de boodschap.

Veel duidelijker wordt het niet. Er wordt je aangeleerd je gevoelens vooral niet te delen door het uitspreken er van, maar door vage gebaren te maken. Zoals: samen bier drinken. Of cadeau’s bij elke gelegenheid die de commercie maar kan verzinnen.

Waarom zeg je niet gewoon eens tegen een collega, vriend, je buren of, doe eens gek, je eigen man of vrouw, wat je van hem of haar vindt? Wat je in hem of haar waardeert. Als je nou echt connectie wilt krijgen, dan moet je dat eens proberen.
Geluk vind je niet in eten. Of spullen. Of bier. Of Prozac.

Vind eerst je geluk in wat je al hebt. In wie je al hebt en in wat je al hebt bereikt.

Vind dan uit waar jij echt behoefte aan hebt. Wat gaat jou dat gevoel van geluk en vrede geven? Dat klinkt lekker makkelijk. En het is ook minder moeilijk dan je denkt.
Tot zover de zijsprong.

 

Laat je gaan. Nee echt, laat je gaan

Wanneer je al heel je leven met één (of als je mazzel hebt, meerdere -) “problemen” kampt en het belemmert je in wie je wilt zijn, laat je dan eens gaan. Ben je verdrietig? Jank je hele systeem dan leeg. Ben je boos? Koop een bokszak en maak hem stuk. Gooit het er uit.
Het geeft letterlijk lucht. Het maakt je brein helder. Je laat je systeem weten dat dit gevoel jou pijn doet en dat er wat moet veranderen. Er ontstaat ruimte voor nieuwe ideeën. Voor oplossingen in plaats van opstoppingen.

 

En dan ben je klaar voor je outcome

Wat heeft dit hele verhaal nou met een outcome te maken zul je misschien denken? We zouden het immers ook over het belang van een plan hebben. Dat ga ik je nu uitleggen.

Wanneer je die ongewenste emotie hebt geuit, wanneer je hebt gevoeld waar het fout zit, dan kun je aan de volgende stap beginnen. De oplossing. In de fases “herkennen”, “erkennen”, “veranderen” zitten je dan in de derde fase.

 

Ben jij klaar voor je verandering?

Je outcome beschrijft niet alleen je doel. Het beschrijft vooral wat de ECHTE reden is dat je gewicht wilt verliezen en gezond en fit wilt worden. Ik ga je nu stapsgewijs de formule geven voor het schrijven van een outcome. Wil jij dat we samen met jou aan de slag gaan om je outcome te behalen? Schrijf je dan alvast in voor het programma Succesvol Afvallen. Daarin leer je alles wat je nodig hebt om voor eens en altijd af te rekenen met overgewicht en een start te maken met een leven vol geluk.

 

Stap 1 – Je huidige situatie beschrijven

Beschrijf hoe je er nu voorstaat. Hoeveel weeg je, hoe zie je er uit? Welke maat kleding heb je nu? Welke gevoelens overheersen Ben je altijd fit of vaak moe? Sta je ’s ochtends fit op of heb je een half uur nodig om wakker te worden? Hoe ga je om met stress?Hoe is je conditie, kun je moeiteloos vier verdiepingen traplopen of moet je na de eerste twee al hijgen van inspanning?

Het gaat er om dat je eerlijk en duidelijk bent over waar je nu staat. Dit is geen moment om jezelf te sparen. Als het vet over je broekband hangt, schrijf dat dan op. Maak er desnoods een foto van. De confrontatie met jezelf laat je helder zien wat er is, en wat je wilt veranderen aan jezelf.

 

Stap 2 – Je outcome bepalen

Schrijf precies op wat je wel wilt. Beschrijf dat in de tegenwoordige tijd. Beschrijf het alsof de nieuwe situatie er al is. Je bent slank, fit en gezond. Leef je droom alsof je het al hebt bereikt en de werkelijkheid alleen nog even moet inlopen. Schrijf ook op hoe je weet dat je outcome is behaald. Wat voel je, wat zie je, wat beleef je dan? Dus niet: “Ik wil 15 kilo afvallen, niet altijd moe zijn en geen dikke buik meer hebben”, maar wel: “Ik weeg 65 kilo, ik ben slank en voel me supergezond en energiek, mijn buikomvang is 82 cm en mijn vetpercentage 24%”

 

Stap 3 – Deadline stellen

Bepaal wanneer je doel bereikt is. Voer een datum in, of gebruik een bijzonder moment. Schrijf dus bijvoorbeeld op: Deadline: 16 september 2017 of Deadline: Op de trouwdag van mijn dochter.

 

Stap 4 – Wat zijn mijn push factoren – waar wil ik vanaf? Of: wat wil ik voorkomen?

Het voorkomen van aan voeding gerelateerde ziektes en ongemak, gevoelens van onzekerheid of het idee dat je niet aantrekkelijk genoeg bent, zijn een paar voorbeelden van push factoren. Het is de huidige of toekomstige pijn die je zult ervaren wanneer je op de oude manier door blijft gaan. Deze vooruitzichten duwen je als het ware naar je nieuwe situatie.

 

Stap 5 – Wat zijn mijn pull factoren – wat brengt het behalen van mijn outcome mij?

Het zijn de effecten van de verandering waar je naar verlangt. Het verlangen naar die situatie en dat moment trekken je als het ware naar je doelen. Je wilt het plezier ervaren dat je te wachten staat en je bent bereid hier hard aan te werken! Ook de pull factoren helpen je doel te bereiken. Je voelt je energiek en fit. Je kunt die jurk van 5 jaar geleden weer aan. Je bent gezond en blijft er lang jong uitzien. Je kan meer ondernemen met je kinderen of partner. Je draagt weer leuke kleding en alles staat mooier.

 

Stap 6 – Mijn 3 focus punten

Waar ga je jij energie op richten om je outcome te halen? Wat zijn de beslissende factoren die bepalen of jij je doelen gaat halen? Deze focus punten krijgen de hoogste prioriteit in je dagelijkse planning.

Wat heb ik nodig om mijn outcome te behalen?
Hier beschrijf je welke hulpmiddelen je nodig hebt of kunt gebruiken om je outcome te behalen. Denk ook aan mensen die je kunnen helpen, aan nieuwe vaardigheden die je kunt aanleren en kennis die je nog mist, maar ook een rustige ruimte om te kunnen nadenken of nieuwe hardloopschoenen en een sportschool abonnement. Hulpmiddelen zijn het gereedschap die je kunt gebruiken om je nieuwe leven vorm te geven.

 

Stap 7 – Dit is mijn eerst stap binnen 24 uur om mijn outcome te halen

Om er voor te zorgen dat elk uitstel gedrag wordt vermeden, start je zo snel mogelijk met de eerste stap en daarna volgen de overige benodigde acties. Een actie met een positief resultaat zet een andere actie in gang.

 

Stap 8 – Concrete stappen die ik vanaf nu ga doen

Zodra de eerste stap genomen is, volgen er meer. Het is dus zaak alle stappen te benoemen en te starten met het uitvoeren ervan. Zorg dat je steeds vooruitgang boekt. Elke afgeronde actie voelt als een kleine overwinning. En dat werkt motiverend! Wanneer je steeds vooruit denkt en een aantal acties uitzet, zul je daar steeds naar toe getrokken worden. Voorkom dat je moet gaan nadenken over je volgende stap. Je kent je volgende stap! Zo ga je steeds sneller vooruit!

Stap 9 – Ga al die stappen nu eens echt doen. Niet alleen er over lezen.

Laat ons je helpen je doelen te bereiken. Wanneer je inschrijft voor het programma Succesvol Afvallen leer je alles over jezelf, je outcome, voeding & beweging en nog veel meer. Het is een compleet pakket om je leven nu eens op orde te brengen. Body en Mind. Jij bent het waard. Wij staan voor je klaar.

Succesvol Afvallen