14 Tips om af te vallen op een gezonde en eenvoudige manier

aug 15, 2017 | Afvallen

Met deze 14 tips om af te vallen kun je snel gewicht verliezen en je gezondheid verbeteren. Wanneer je deze tips daadwerkelijk opvolgt zul je snel gewicht verliezen en je een stuk gezonder voelen!

Uiteraard is gewichtsverlies van nog veel meer factoren afhankelijk, maar voor nu vast een handig lijstje met wellicht nieuwe gewoontes. Pas ze toe binnen  jouw gezonde(re) leefstijl om gezond gewicht te verliezen.

1. Drink voldoende water

Ons lichaam bestaat voor 70% uit water. Het is daarom heel belangrijk dit regelmatig aan te vullen, zodat alle lichaamsfuncties goed hun werk kunnen doen. Begin daar ’s morgens al mee! Je lichaam verliest ’s nachts een hoop vocht en dat moet aangevuld worden. Ook heeft je lichaam water nodig om de afvalstoffen die vrijkomen wanneer je afvalt, snel uit je lichaam te kunnen verwijderen. Dit voorkomt ook hoofdpijn wat bij sommige mensen optreedt als ze aan het afvallen zijn. Bovendien vermindert water drinken het hongergevoel en helpt het je lichaam sneller vet te verbranden.
Als het moet kunnen we weken zonder eten, zonder water kunnen we niet langer dan 2 dagen. 10% vochtverlies kan het lichaam blijvend beschadigen en 2 % uitdroging geeft al een energieverlies van 20%. Dit merk je o.a. doordat je gaat gapen. Als je dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat.

2. Stop met diëten

Hoeveel diëten heb je ondertussen al gevolgd? Dan weet je dat diëten je niet blijvend slank maken. Een dieet is iets tijdelijks, met een begin en een eind. Verander je lifestyle en ga gewoon gezond eten. Dit kun je heel je leven vol houden en een gezonde leefstijl resulteert uiteindelijk in een slank lichaam!

3. Eet puur en onbewerkt

Eet volgens de orthomoleculaire voedingsrichtlijnen.
Kies zoveel mogelijk voor seizoensproducten, biologische voeding en kwaliteitsvoedsel en maak daardoor optimaal gebruik van de micronutriënten (vitamines en mineralen) en macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) in deze voeding.
Vermijd voorverpakt voedsel, kook zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes en je zult merken dat het afvallen makkelijker zal gaan met als bijkomend voordeel; meer energie!

4. Go green!

Groen eten betekent veel groenten en fruit op je menu. Je bewijst je lichaam hiermee een grote dienst waarop deze jou beloont met een gezond(er) en slank(er) lichaam. Groenten helpen je lichaam te ontgiften. Ze bevatten vezels, vitamines en mineralen die het lichaam nodig heeft om krachtig en vitaal te worden. Een gezond lichaam wordt uiteindelijk slank!
Eet 300 tot 400 gram groente op een dag en 2 a 3 stuks fruit.
Voeg groene smoothies, salades, soep en rauwkost toe aan je menu en je zult merken dat het niet moeilijk is om groener te gaan eten.

5. Eet suikervrij

Als je suiker eet stijgt je bloedsuikerspiegel en gaat de alvleesklier het hormoon insuline aanmaken. Hoe meer suiker je eet, hoe meer insuline je lichaam aan gaat maken, met als gevolg een verstoorde stofwisseling. Vet wordt niet meer gebruikt als energie en dus niet verbrand. Je lichaam krijgt immers continue suikers binnen die energie leveren.
Zelfs als je heel weinig eet zul je niet afvallen zolang je lichaam teveel insuline aanmaakt.

6. Denk positief en verminder stress

Afvallen, of eigenlijk het niet afvallen, heeft alles te maken met emoties. Je voedingspatroon is uiteraard belangrijk, maar nog veel belangrijker is hoe jij denkt. Wanneer jij je goed voelt, ga je anders eten. Voor blijvend gewichtsverlies draait het voor 80% om je psyche en 20% om je “dieet”.
Onze emoties zijn de drijfkracht van onze prestaties.

7. Neem geen light producten

Aan light producten worden chemische zoetstoffen toegevoegd. Buiten het feit dat dit schadelijk is voor je lichaam maken deze zoetstoffen je ook dik! Je lichaam proeft zoet en denkt dat het suikers binnen krijgt, waarop de alvleesklier (net als bij suikers) insuline gaat aanmaken. Maar omdat er helemaal geen suikers in je lichaam terecht komen gaat het lichaam de suikers uit je bloed aanspreken. Het gevolg hiervan is een dalende bloedsuikerspiegel waardoor je trek (in slechte koolhydraten) krijgt en moe wordt.

 

8. Slaap voldoende

Goed slapen is essentieel als je wilt afvallen. Wanneer je te weinig slaapt heb je overdag meer “honger”. Tijdens je slaap wordt o.a. het hormoon leptine aangemaakt. Deze wordt ook aangemaakt tijdens het eten en zorgt ervoor dat je het verzadigingsgevoel ervaart. Wanneer dit hormoon verstoort is door o.a. te weinig slaap krijgen je hersenen niet meer het seintje dat je genoeg hebt en heb je dus continue trek. Ook emotie eten is een gevolg van te weinig slaap.

9. Sla het ontbijt nooit over

Begin de dag met een goed ontbijt! Wanneer je voedzaam ontbijt heeft dit voor een groot deel invloed op je eetgedrag van de rest van de dag. Je lichaam is verzadigd en vraagt niet om 10.00 uur al weer om een suikerrijk tussendoortje waardoor je zult afvallen.
Eet producten zonder toegevoegde suiker. (lees de etiketten!). Deze zorgen er namelijk voor, dat je lage bloedsuikerspiegel waarmee je wakker wordt, in één keer omhoog schiet. Door deze grote schommelingen zul je de hele dag “honger” hebben en je moe voelen. Gebruik daarom volkoren producten en eiwitten in je ontbijt.

10. Eet minder vlees

Eet eens een dagje geen vlees. Dierlijke eiwitten zijn moeilijk en dus onvoldoende te verteren. Hierdoor ontstaan er rottende bestanddelen in de darmen. Verder bevat veel vlees ook bovenmatige hoeveelheden vet, zelfs de zgn. “magere” vleessoorten.

11. Eet niet minder maar beter

Overgewicht komt niet zo zeer voort uit hoeveel we eten maar vooral door WAT we eten. Wanneer jij je lichaam gaat voeden in plaats van vullen zul je veel gezondheidswinst behalen en dit zul je zeker terug zien aan je figuur.

12. Wees matig met alcohol

Alcohol gedraagt zich in je bloed als suiker. En dit wordt door je lever weer omgezet in vet.
De combinatie alcohol met vet is helemaal een dikmaker. Wanneer je alcohol drinkt, gaat je lichaam (de lever) allereerst de alcohol verwerken en dan pas de vetten die je erbij eet. Het vet wordt dan bijna één op één opgeslagen in de weefsels en niet verbrand voor energie.

13. Drink groene thee

Groene thee is een sterke antioxidant en levert een positieve bijdrage aan de gezondheid. Een antioxidant is in staat schadelijke vrije radicalen in ons lichaam te neutraliseren. Bovendien verhoogt groene thee de vetverbranding.

14. Eet havermout

Havermout bevat veel voedingsvezels en heeft hierdoor o.a. een lage glycemische indexwaarde (gi). Dit betekent dat havermout langzaam wordt omgezet in glucose en de bloedsuikerspiegel niet snel laat stijgen. Een lage bloedsuikerspiegel voorkomt vetopslag op buik en taille.

Dit zijn enkele afvaltips die je heel makkelijk kunt toepassen. Welke afvaltips pas je zelf al toe en welke ga je na het lezen van dit bericht toepassen?

Reageer en/of deel!

Vond je dit stuk met enkele afvaltips waardevol? Dan zou ik het super tof vinden wanneer je dit zou willen delen op social media. Ook reacties onder dit blog worden ontzettend gewaardeerd.

Succesvol Afvallen